Grafika 3D

Autor:
Doktor Problem
Opublikowano:
Kategorie:
Informatyka
Tagi:


Grafika 3D zajmuje się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych, ten rodzaj grafiki daje nam złudzenie głębi obrazu chociaż widzimy go na płaskim ekranie lub wydruku. Grafika 3D daje nam także możliwość dowolnego kreowania obiektu poprzez nadanie mu odpowiednich tekstur, oświetlenia itd.. Obiekty trójwymiarowe mogą być przedstawiane przy pomocy kilku sposobów.

Pierwszym z nich jest siatka wielokątów – obiekt tu jest budowany z wielokątów które posiadają wspólne wierzchołki oraz krawędzie za pomocą tego sposobu możemy stworzyć prosty obiekt 3d lub gdy siatka jest dostatecznie gęsto bardziej skomplikowane obiekty. Następnym sposobem na tworzenia obiektu trójwymiarowego jest opis matematyczny gdzie wykorzystuje się równania matematyczne, przy pomocy których tworzy się powierzchnie parametryczne lub inne obiekty (kule, płaszczyzny). Niektóre z programów wykorzystują tylko ten sposób modelowania. Ostatnim wykorzystywanym sposobem są Voxele główne zastosowanie mają one w medycynie, gdzie możemy uzyskać szereg obrazów bitmapowych (przekrojów) na postawie których tworzone są modele trójwymiarowe. Obiekt tworzony jest z trójwymiarowych pikseli.

Obiekty trójwymiarowy mogą być uzyskiwane na wiele możliwych sposobów, np. w procesie modelowania lub pobranie danych ze świata rzeczywistego (skanowanie trójwymiarowe, zdjęcia satelitarne). W animacji komputerowej wykorzystywana jest metoda motion capture, która polega na przechwytywaniu ruchu jakiegoś obiektu np: człowieka i zapisywaniu ich w postaci trójwymiarowej. Przy pomocy tej metody możliwe jest tworzenie bardzo realistycznych odwzorowań ruchu obiektu trójwymiarowego wykorzystywanego np: w grach gdzie fizyka ruchu ma być jak najbardziej realistyczna.

Przechwytywanie obrazu wykonuje się za pomocą specjalnej kamery i tzw. markerów, które umieszczone są na badanym obiekcie. Obecnie wszystkie urządzenia komputerowe wyświetlają dwuwymiarowe obrazy, dlatego z grafika trójwymiarowa związana jest geometrią wykreślną. Zastosowanie ma to głównie w programach inżynierskich CAD, gdzie sceny w trójwymiarze pokazywane są w rzucie prostokątnym dla innych obiektów wykorzystywany jest rzut perspektywiczny. Obrazy trójwymiarowe są tworzone głównie w technice rastrowej, w technice wektorowej przedstawia przeważnie obrysy, szkice itp. Bardzo duże odzwierciedlenie realizmu w obrazach trójwymiarowych uzyskujemy poprzez zastosowanie odpowiedniego oświetlenia czyli definiujemy między innymi odbicia, załamania, rozproszenie światła itp..

W dzisiejszych czasach grafika 3d ma duże zastosowanie w przemyśle filmowym do tworzenia animacji trójwymiarowych oraz wszelkiego rodzaju efektów, w projektowaniu inżynieryjnym (budynki, systemy mechaniczne i elektryczne), wykresy w nauce i ekonomii (histogramy, wykresy kołowe itd.), symulacji w lotnictwie oraz w medycynie. Współczesne karty graficzne wykonują bardzo wiele obliczeń aby móc wyświetlić obraz 3d, zaimplementowane są w nich m.in. cieniowanie, bumb mapping, teksturowanie, przekształcenia geometryczne. Najbardziej znanymi programami do tworzenia grafiki 3d są: 3d Studio Max, Maya, Solid Edge, Blender.


Frazy wpisywane w wyszukiwarkach aby znaleźć ten artykuł:
| | | |

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nazwa *
E-mail *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Cloud Computing SaaS PaaS aaS itp

Cloud computing czyli przetwarzanie w chmurze jest to model przetwarzania, który jest oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez zewnętrzne firmy...

Zamknij