Sztuczna inteligencja
- Autor:
- Doktor Problem
- Opublikowano:
- Kategorie:
- Informatyka
- Tagi:
Systemy ekspertowe są ściśle powiązane ze sztuczną inteligencją i stanowią jej praktyczne rozwinięcie. Sztuczna inteligencja coraz bardziej wkracza w naszą codzienność. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jej przykładów to wyszukiwarka Google.
Inteligencja określana jest jako zespół zdolności umysłowych, które umożliwiają jednostce korzystanie z posiadanej wiedzy oraz skuteczne zachowanie się wobec nowych zadań i sytuacji. Jednak czasami możemy się spotkać z zupełnie sprzecznymi poglądami na istotę inteligencji czyli inteligencja jest zdolnością do twórczego, a nie tylko mechanicznego przetwarzania informacji oraz zdolność do przetwarzania informacji na poziomie abstrakcyjnym.
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence – AI) jest to nauka, która obejmuje kilka podstawowych aspektów, m.in.: logikę rozmytą, obliczenia ewolucyjne, sieci neuronowe. Sztuczna inteligencja funkcjonuje jako dział informatyki, którego głównym przedmiotem jest badanie i analizowanie wszelkich reguł rządzących inteligentnymi zachowaniami człowieka. Dział ten tworzy modele formalne zachowań człowieka i przy pomocy stworzonych programów komputerowych symuluje te zachowania.
Prekursorem sztucznej inteligencji jest Alan Turing, który w 1950 roku napisał artykuł „Computing Machinery and Inteligence” oraz zaproponował tzw. Test Turinga. Test ten miał za zadanie określenie czy maszyna zachowuje się inteligentnie.
Kolejny przełom w historii sztucznej inteligencji nastąpił około 1960 roku, kiedy to komputery stały się w miarę powszechne. W latach 60-tych XX wieku powstawały pierwsze koncepcje związane ze sztuczną inteligencją. Pomiędzy latami 1960, a 1965 myślano, że AI osiągnie swoje cele w przeciągu najbliższej dekady, przewidywano nawet, że sztuczna inteligencja w najbliższym czasie stanie się elementem codziennego życia. Jednak te plany i przewidywania szybko zostały zweryfikowane na niekorzyść ponieważ w kolejnych latach niewiele się działo w pracach nad sztuczną inteligencją. Spowodowane to było między innym tym, że zbyt optymistycznie podchodzono do wielu zadań i problemów jak na możliwości ówczesnych możliwości sprzętowych. Dopiero koło 1975 roku zaczęto budować pierwsze systemy doradcze, które miały jakąś użyteczność. Dalszy rozwój AI był możliwy wraz z wprowadzeniem metod pochodzących z nauk poznawczych oraz nauk o mózgu. W latach 80 sztuczna inteligencja stała się na tyle popularna, że zaczęto ją stosować w instalacjach przemysłowych, jak i innym sprzęcie (RTV, AGD). Obecnie AI skupia się na stworzeniu takich maszyn, które swoją inteligencją dorównają lub nawet będą przewyższać ludzką. Jest to możliwie przy wielkim postępie jaki nastąpił w dziedzinie metod algorytmicznych i możliwości sprzętowych, warunkujących skuteczność sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja jest dzielona ze względu na postrzeganie oraz kryteria oceny skuteczności i tak możemy wyróżnić ją jako:
- proces myślowy czyli wnioskowanie lub jako zachowanie czyli działanie,
- standard zachowań ludzkich lub inteligencję idealną
Fundamentami dla sztucznej inteligencji jest wiele dziedzin współczesnego życia: filozofia, matematyka, ekonomia, psychologia, inżynieria komputerowa, informatyka, cybernetyka, lingwistyka. AI ciągle czerpie z tych dziedzin odpowiedzi na zadawane jej pytania.
Sztuczna inteligencja funkcjonuje jako:
- hipotetyczna inteligencja realizowana w procesie inżynieryjnym, a nie naturalnym,
- nazwa technologii oraz dziedzina badań naukowych informatyki na styku z neurologią, psychologią i ostatnio kognitywistyką oraz także systemiką.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja za główne zadanie postawiła sobie także, konstruowanie takich programów komputerowych i maszyn, które będą zdolne realizować pewne funkcje umysłu człowieka. Do problemów, których rozwiązania szuka dział zajmujący się sztuczną inteligencją możemy zaliczyć:
- analizowanie i synteza języków naturalnych,
- dowodzenie pewnych twierdzeń,
- ulepszanie systemów eksperckich,
- odpowiednie zarządzanie dostępną wiedzą i zasobami,
- podejmowanie decyzji w warunkach braku wszystkich danych,
- rozumowanie logiczne/racjonalne.